پرش لینک ها

برای حفظ امنیت اطلاعات خود مجهز به تازه ترین روش ها شویم!

کسب و کارها چگونه می توانند از قربانی شدن در مقابل حملات سایبری جلوگیری کنند؟ در این یادداشت کوشیده ایم کلیاتی از روش های حفاظت از امنیت اطلاعات را فهرست کنیم.

حفظ امنیت داده یا حفظ امنیت اطلاعات یعنی چه؟

امنیت داده ها به فرآیند محافظت از داده ها در برابر دسترسی غیرمجاز در طول چرخه عمر آن ها گفته می شود. امنیت داده ها شامل رمزگذاری داده ها و شیوه های مدیریت کلیدی است که از داده ها در برنامه ها و سیستم عامل های مختلف محافظت می کند.

فایروال، راه حلی همچنان موثر در حفظ امنیت اطلاعات

یکی از اولین خطوط دفاعی در مقابل حملات سایبری، فایروال است. توصیه متخصصان این است که تمام SMB ها یک فایروال را برای ایجاد یک مانع بین داده ها و مجرمان سایبری و حفظ امنیت داده ها راه بیاندازند. علاوه بر فایروال استاندارد خارجی، بسیاری از شرکت ها برای ارائه امنیت داده ها به شکل گسترده تری شروع به نصب فایروال های داخلی کرده اند. همچنین مهم است که کارکنان شاغل در خانه هم برای حفظ امنیت داده ها فایروال را در شبکه خانگی خود نصب کنند.

اصول حفظ امنیت داده ها را به همه کارمندان آموزش دهید

همه کارمندانی که امکان دسترسی به شبکه داده ها را دارند، باید با بهترین روش ها و خط مشی های امنیت داده ها در کسب و کار شما آموزش ببینند.

از آن جا که سیاست های امنیت داده ها با پیشرفته تر شدن مجرمان سایبری در حال تحول هستند، به روز رسانی منظم در پروتکل های امنیتی ضروری است. کارمندان را ملزم کنید تا سندی را امضا کنند که در آن به آنها گفته شده كه باید از سیاست های شرکت در زمینه امنیت داده ها آگاه باشند و توجیه شوند كه در صورت پیروی نکردن از سیاست های امنیتی، بازخواست خواهند شد.

به طور مرتب از همه داده ها نسخه پشتیبان بسازید

همیشه باید برای حفظ امنیت داده ها و جلوگیری از حملات سایبری اقدامات پیشگیرانه را در نظر گرفت، اما گاهی با وجود رعایت کردن نکات مربوط به امنیت داده ها، حملات سایبری منجر به آسیب می شوند. از اسناد مختلف، بانک های اطلاعاتی، پرونده های مالی، منابع انسانی و دریافتی – پرداختی، نسخه پشتیبان تهیه کنید. حتما از تمام داده های ذخیره شده در فضای ابری هم نسخه پشتیبان تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید که در صورت بروز آتش سوزی یا سیل، نسخه های پشتیبان در یک محل امن ذخیره می شوند. برای اطمینان از این که در صورت نیاز به آخرین نسخه پشتیبان آن را تهیه خواهید کرد، به شکل مستمر نسخه پشتیبان خود را بررسی کنید تا از عملکرد صحیح آن یقین داشته باشید.

مدیریت هویت و دسترسی (IAM) برای امنیت داده ها

اجرای موثر IAM با محدود کردن قابل دسترس بودن منابع برای افراد مناسب در زمان مناسب و به دلایل مناسب، ریسک امنیتی را کم می کند. مؤلفه های اصلی یک سیسنم IAM قوی شامل رمز عبور سختگیرانه، احراز هویت چند عاملی، اعطای کمترین امتیازات و مدیریت مجوزها است.

امنیت-اطلاعات

بررسی نقاط آسیب پذیر در کسب و کار

بی تردید اجرای اسکن مستمر آسیب پذیری به طور منظم برای بررسی و حفظ وضعیت مناسب و امنیت داده ها لازم است، اما مساله ای که بسیاری از سازمان ها از آن مطلع نیستند این است که یک اسکن آسیب پذیری موثر چیزی بیشتر از نصب یک نرم افزار اسکن آسیب پذیری و اجرای آن است. برای این که اسکن آسیب پذیری در خدمت اهداف کسب و کار باشد، اسکن باید به طور مؤثر اطلاعات مورد نیاز برای بهبود امنیت داده ها را جمع آوری و توزیع کند.

مدیریت پچ برای ارتقای امنیت داده ها

از آن جا که بیشتر حملات سایبری به آسیب پذیریه ای شناخته شده حمله می کنند، اگر به طور منظم پچ های زیرساخت خود را تهیه و اعمال کنید، از بسیاری از حملات امنیتی جلوگیری می شود. برای محیط های بزرگتر فناوری اطلاعات، بهترین راه حل در این زمینه استفاده از سیستم مدیریت پچ (Patch Management)  است. این امر به شما امکان می دهد که در صورت کشف یک حمله روز صفر (یعنی یک حمله یا تهدید رایانه‌ای که از یک آسیب‌پذیری در یک نرم‌افزار کاربردی که تا پیش از آن ناشناخته بوده‌ است، بهره‌جویی می‌کند)، به سرعت و به راحتی پچ های اضطراری را اجرا کنید.

اهمیت نقاط پایانی در امنیت داده ها

بیشتر تیم های IT برای حفظ امنیت داده ها، ذاتا روی راه حل های امنیتی شبکه تمرکز می کنند و از تمرکز روی نقاط پایانی غافل می شوند. همین طور که سیاست های دورکاری و استفاده از دستگاه های شخصی به طور فزاینده ای رواج پیدا می کند، حفظ امنیت داده ها در نقاط پایانی اهمیت بیشتری پیدا می کند. راه حل های سنتی مانند برنامه های ضد ویروس را می توان با استفاده از سیستم نظارت بر یکپارچگی پرونده ها FIM)) تکمیل کرد؛ پس یکپارچگی سیستم عامل و فایل های نرم افزار با یک استاندارد تعیین شده، تایید می شود.

نظارت امنیتی دایمی

همانند اسکن آسیب پذیری، بسیاری از سازمان ها بدون اینکه اطمینان حاصل کنند که راه حلی که اتخاذ می کنند، داده های صحیح را جمع آوری و تحلیل می کند، یک راه حل مانیتورینگ امنیت شبکه را انتخاب می کنند. برای انتخاب یک راه حل مانیتورینگ امنیت شبکه باید به مواردی از قبیل قابلیت های حسابرسی در سطح سیستم، ابزارهای نظارت بر ترافیک شبکه و قابلیت های ورود به سیستم در میان دیگر عوامل، توجه داشت.

پاسخ رخداد و امنیت داده ها

توسعه مستمر با هدف پیشگیری و پاسخگویی به یک رخداد، برای محدود کردن خسارت و کاهش زمان جبران در هنگام وقوع حملات سایبری بسیار مهم است. هنگام وقوع حملات امنیتی، زمان اهمیت بالایی دارد بنابراین اجرای آزمایش هایی با استفاده از حملات شبیه سازی شده می تواند به اصلاح برنامه پاسخ دهی به رخداد به شما کمک کند و تعیین کند که چقدر زمان و نیروی انسانی برای رسیدگی به سناریوهای مختلف لازم خواهد بود.

کدنویسی ایمن به منظور حفظ امنیت داده ها

برنامه های وب آسیب پذیر، مسیر حمله شماره یک در فضای ابری هستند. استفاده از بهترین روش های برنامه نویسی ایمن، از قبیل اعتبار سنجی ورود، رمزگذاری خروجی و رمزنگاری در چرخه توسعه نرم افزار یک روش مؤثر برای کاهش خطر حمله به یک برنامه وب است.

امنیت اطلاعات

استفاده از تجربیات قبلی

پس از پاسخ به یک حمله امنیتی مهم است که قدمی به عقب بردارید و درس های خود را از این رویداد مرور کنید. کدام فرایند ها درست پیش رفت؟ کدام فرایندها اشتباه پیش رفت؟ مدیریت پس از رخداد و اصلاح برنامه پاسخگویی به رخداد بر این اساس، به تیم شما کمک می کند تا برای آسیب پذیری یا نقض بعدی آماده تر باشد و در حفظ امنیت داده ها موفق تر عمل کند.

واکنش سریع برای حفظ امنیت داده ها

حتی اگر مدیریت آسیب پذیری در یک سازمان نهادینه شده باشد، هکرها همچنان در جستجوی راه های جدید و خلاقانه برای نقض امنیت داده ها هستند. بهترین راه برای حل این مساله قابلیت واکنش سریع نسبت به حملات سایبری است.

حفظ امنیت داده ها

اطمینان پیدا کنید که یک تیم مدیریت رخداد و همچنین فرایندی برای مدیریت عمده رخدادهای امنیتی وجود دارد. این امر مستلزم این است که تیم حفاظت از امنیت داده ها با اتوماسیون ها و گردش کارهای مختلف با توجه به نوع رخداد امنیتی، تجهیز شده باشد تا با استفاده از اتوماسیون فرایند ها قادر به ارائه واکنش مناسب و سریع برای حفظ امنیت داده ها باشد. استفاده از یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه در این زمینه می تواند کمک بزرگی برای حفظ امنیت داده ها باشد.

فناوری لازم برای امنیت داده ها

نقش افراد در حفظ امنیت داده ها بسیار مهم است؛ اما افراد برای مقابله با خطرات حملات سایبری هنوز به استفاده از تکنولوژی روز نیازمندند. با وجود احتمال هزاران آسیب در هر مقطع زمانی، حفظ امنیت داده ها چیزی نیست که سازمان های فناورانه بتوانند بدون استفاده از فناوری در آن موفق شوند. در این زمینه چند نوع ابزار وجود دارد:

ابزارهای مدیریت گذرواژه
ابزارهای استقرار خودکار
سیستم های مدیریت ابری
سیستم های اسکن آسیب پذیری پایگاه های داده
مدیریت رخدادهای امنیتی

برای ارائه یک واکنش سریع و مناسب، تیم های امنیتی باید بتوانند رخداد ها را از دو منظر مدیریت کنند: پاسخگویی و تحقیقات. شکی نیست که پاسخگویی به رخداد امنیت داده ها در زمان وقوع اهمیت بالایی دارد، اما تیم امنیت همچنین به سوابق تحقیقات و داده ها در مورد نوع برخورد با رخدادهای مختلف نیاز دارد؛ بنابراین مستندسازی رخدادها و فرایندها، به منزله ایجاد حافظه ای برای سازمان در هنگاز نیاز به ارجاع خواهد بود.

 

منبع : https://www.danapardaz.net/blog/data-security-best-practices

 

برای شروع پروژه با ما تماس بگیرید.

پروژه های پردازش و تحلیل

نمونه‌کارها Integrated Platformسکوي رایانش یکپارچهسکوی رایانش بستری است که سامانه های دیگر می توانند بر روی آن اجرا شوند یا به طور کلی تر چارچوبی از تکنولوژی است که به تکنولوژی های دیگر اجازه اجرا می دهد. این سکو چیدمانی از فناوری های مختلف تحت وب می باشد که معماری آن بر اساس تجربیات اجرایی و نیازمندی های بومی طراحی و پیاده سازی گردیده است.مشتریاندستاورد ها

سکوی رایانش یکپارچه

نمونه‌کارها Content Delivery Networkشبكه توزيع محتواشبکه توزیع محتوا, فناوری تلفیقی وب و زیرساخت سخت افزاری است که با متمرکز سازی منابع مشـترک سیســتم های مختلف بر روی یک یا چند سرور, ضمن بهینه سازی فضـای سرور ها و ترافیک شبکه, تاثیر بسـزایی در امر تســریع بارگزاری صفحات کاربر و انجام تغییرات یکپارچه سازمانی از قبیل رنگ و لوگو دارد.مشتریاندستاورد ها

شبكه توزيع محتوا

نمونه‌کارها Employee Performance Evaluationسامانه ارزيابی عملكرد پرسنلسامانه ارزیابی عملکرد پرسنل یکی از حیاتی ترین زیرساخت های سازمان الکترونیک است. این سامانه با صدور کارنامه ماهانه برای هر فرد ضمن رتبه بندی وی در سازمان بر اساس پســـت گروه های مشــــابه، از زیر ساخت سیســــتم ارزیابی ۳۶۰ درجه جهت جمع آوری و پایش اطلاعات کمی در رفتار های پرسنلی استفاده می نماید.مشتریاندستاورد‌ها

سامانه ارزيابی عملكرد پرسنل

نمونه‌کارها MISسامانه برنامه عملياتیهدف از استقرار پروژه برنامه عملیاتی, فراهم سازی بستری جهت هدف گذاری شاخص های مختلف سازمان و ارزیابی واحد های سازمان در مقاطع مختلف زمانی تا رسیدن به هدف می باشد. در این سامانه مولفه های موثر سـازمانی در قالب پارامتر, شـاخص وچالش تدوین شده, فرمول نویسی می شوند و با استفاده از فناوری پایش داده به صورت نمودار دراختیار مدیران قرار می گیرد.مشتریاندستاورد ها

سامانه برنامه عملياتی

نمونه‌کارها AXP Frameworkچارچوب تولید سامانه هاي سازمانیچارچوب تولید سیستم هاي سازمانی, کتابخانه اي بسیار مجهز است که بر روي پروژه خام نصب می گردد و امکان تولید و توسعه سیسـتم هاي سازمانی را بر اساس نیازهاي عمومی و بومی با کیفیتی فراهم می سازد که ضمن کاهش چشــم گیر خطاي انسانی, بسیاري از زیر ساخت هاي پیاده سازي نرم افزار هاي بزرگ را در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد.مشتریاندستاورد ها

چهارچوب تولید سامانه سازمانی

نمونه‌کارها اهداف کلی

سامانه صدور و مدیریت مجوز دسترسی

یک دیدگاه بگذارید